LOVEunala

Alla inlägg under oktober 2012

Av Caroline - 31 oktober 2012 10:53

   Hej alla läsare! Det är roligt att ni läser min blogg. Nu är jag på tåget mot Stockholm efter en underbar helg med min bror i lund. Det var super mysig lördags kväll jag träffade en underbar vän sätt och pratade och tog en öl. Vi gick runt i lunds stad och tittade i butiker det var super mysig stad. Jag tycker lite mer om lund för det är så liten och äldre stad. För Stockholm är förstort för mig och Örebro är visst fin stad. Lördagen v.42 öppet hus Vi hade öppet hus i skolan och jag fick inte var på hotellet pågrund av jag ingår inte den klass pågrund för jag är inte riktigt nationell än. Men kanske snart. det är bara jag som är kvar i den ”gamla skolan” det betyder att jag har G,VG,MVG och den ny skolan har det A B C alla de. jag är lite i luften för jag läser inte de kurser som de andra i min grupp i hotellet ibland är det lite tråkigt för jag måste läsa visa saker själv! Men jag vill fortsätta ändå för det är min grej. Jag ska kämpa… jag ska bevisa att jag klarar av det! Nu ska jag komma tillbaka till öppet hus. Då fick jag stå hela dan i disken om jag ville. Jag började kl 11.30 Men jag började lite tidigare för jag hade ingen ting att göra så jag hjälpte till lite i disken i skolmåltiden . det var riktigt roligt för det var så länge sen man var i köket det var typ fem månader sedan. Det var så himla skönt och lugnt de första timmarna i matsalens fina disken eller vad det heter sen när jag började i buffén då var väldens röra i disken. Så jag tänkte måste höga tempo lite så det blir lite renare i disken under en kvar t fixade jag det sen efter ett tag blev det lite lugnare då så fixade jag i disken… Under den veckan ska jag göra Imorgon ska jag försöka blogga i fatt med turism uppgiften sen även börja med projekt arbete som ska vara klar till måndagen efter lovet som jag inte riktigt vet hur jag ska börja. Fredag kommer Nalas syster hos oss det blir roligt för de… och hennes matte ska äta lunch med oss. Jag tänkte göra en god paj…

Av Caroline - 24 oktober 2012 20:54

Jag vet inte om jag skulle levt nu om jag inte har fått den hjälpen från er! jag är så  glad att jag fick den  hjälpen  som  jag behövde just då    jag fattar  inte  hur  de  svinen  kan gå vidare  när  någon    blir  sårad hela  livet....det först nu  jag  förstår  allt som  har hänt. jag har  väldigt  svårt  att lita  på  samhället efter de här åren. jag ville  ha  någon  hjälp  från  en  talpedagod prg av jag trodde  att jag  har  så  hilma  starka  minnen  av assisent  jag  hade som  inte  hjälpte  mig  när  jag  behövde henne mest!! en  assisten  är  inte  samma  sak  som  en  tal pedagod.  jag försöker  se på  den  ljusa sidan  nu,det så svårt  det  minsta som händer  tror  jag att  det  ska  börja  igen...! jag vill  ha  tillbaka  min  gamla  jag och  inte  var  ledsen  och  missa  dansen  för  jag inte  mår  bra! tack tofer för den pratstunden idag..

Av Caroline - 18 oktober 2012 20:28

hej  alla som läser min blogg!

hur  mår  ni? själv  mår jag  super och jag  är  jätte  glad  prg  av oktober  slår årets rekord med  48  st läsare.


Idag  var  det  jag svenska  det var inte  så  specielt  roligt men om  man  ska  nå  målen  i B kursen så  bor  man läsa littratur  historia. sen  har jag  prov  på  onsdag med litratur historian med medeltiden! jag  har  också  haft  engelska där skriiver jag typ  en  dagbok, där  går  väldigt  segt för jag aldrig  skrivit  på engelska  men man  ska  var glad över att jag har  utvecklat språket. för  igår  skrev jag  bara en  menning  på  hela lektionen för  jag  har  väldigt  svårt  att formelar det  på  engelska men idag  skrev jag  tre menningar. jag är lite besviken  att jag  inte  kunde  skriva mer  men  det beror  på  att jag har  språkstörning. det  är  bättre  jag  tänker  att jag  utvecklar  språk för  varje  lektion  som  gårkanske  nästa gång skriver  jag  fem menningar.


Måndagen hade jag  turism  där  började  i ett  nytt  område med  Närke. vi  har  en  super roligt  projekt arbete det är  med  två  delar. det hanldar om man  arbetar  på  en  turistbyrå  och  man  ska  hitta  lite  fakta om stan och info.


 

Av Caroline - 14 oktober 2012 23:12

Hej igen! Är allt bra med er! Det är så roligt att det är så många som läser min blogg ;) denna gång blir det lite lättare att läsa blir inte lika tungt som språkstörningen..


Idag har jag dansat det känns att man har glömt massor när man är inte så ofta på dansen, jag har tappat lusten och energin att göra något roligt, med dansen. Det är så tung energi i skolan och på boendet. Nivå 2 salsa var så hilma roligt vi dansade själva, det är klurigt menn jag skulle gärna lära mig den utan till...


När jag är ledsen de vill jag gossa med henne, men jag kan inte för jag är i örebro.


V.43 är jag bara i skolan i två dar skönt! För vi är ledig på mån på grund av öppet hus den 20 fy vad tråkigt jag får vara i en tråkig kök då. Sen på tis är hotellet stängd av renovering.på fredag tog jag ledig för jag åker till lund och träffa min bror.

Av Caroline - 5 oktober 2012 12:17

Hej! Jag vet  inte  hur  jag ska  borja  och  skriva  det att det ska låta  rätt.  för  jag  har  bara  tyckt  det  var  väldigt  jobbigt  att  ha  en  handikap eller skada eller  hur  man  ska  utrycka  det! Men  mentor  sa  en  väldig  bra  sak att  man  måste  accepteradet för  det  är  en del  av mig  och  jag  ska  leva  med  det  resten  av mitt  liv.  det  ä  bättre göra  dem där  förbanade  testerna  med  lopederna men de använder samma  metoder hela  tiden  när  de  testar  mig! jag tycker  det  jätte  jobbigt  ta  upp det  men  det  är  bättre att  säga  som  det  är  för  det är  inte  så många  vet vad  en  språkstörning  det .  men  har  jag  bestämt mig  att det är bättre att jag skriver på  bloggen  så  kan  vem som  helst läsa det  och lära sig om det.äsch jag hittar  inget lätt förklaring på  googel, jag  förväl  försöka  berätta  det  som jag  har  förstod  från mina  lärare. det  är  en  liten  skada  en del av hjärnan  men jag  minns  inte  vilken  sida men  det  är  med  konsentration,tal bland  annat de  har  man  från  föddsen. Men  det är  tur  att  man  kan  lära  sig  att  hantera det  men  det så himla  svått att berätta  vad det är  att ni  ska  förstå det är en enorm stor område och  alla  har  olika  svårigheter.Jag  ska  berätta om mig! jag personlig har  jag inte  brytt  mig om min språkstörning  för  jag tycker om jag  pratar  om  det  med  de  som inte  kan  om det  OCH jag berättar på fel sitt då kan de uppfatta det att jag är ... nu ska  försöka  förklara det märktes mer när  jag var mindre men det finns ändå kvar: man kan höra det med talet att iband hittar man inte rätta ordet eller har svårt att utala en lång svårord eller sån komplecerade ljud. tex på

jag  har  också  svårt med  lära   och  komma minnas det.. mig  nya  språk  tex på att  jag  har  svenska  (när  jag  började  förskolan hadde  jag lättare att  lära mig  franska  för  mamma  är  från  frankrike  och  lärde  mig  först  franskan,jag hade svårt att lära  mig prata svenska det tog längre tid  att lära  mig  svenska . då beslöt min rektor att mamma  ska  sluta prata  franska  och  sluta  läsa  sagor  på franska  också fr så att jag skulle lära mig svmen istället för att ha både språken  levande då  har  jag  helt glömt  bort  hur  man  pratar  flyttande  franska  men jag  förstår..) även  med  engelska  tog det evighet  lära såg de grunden.. sen  har  ja g svårt att vara en  större klass  prg av jag  behöver  mer  hjälp och  stöd i min lektioner men  det  är  lite  bättre nu..det är så  i de flesta kärnämnen. nu  de senare åren  har jag  lite  svårt att de vad jag  har  svårt med nu  är  jag  osäker med vad jag har svårt med... det var som jag  har  lite av varje del..  ni får gärna  komentera om det är bra skrivet eller  om jag  ska  förklara  mer i något säg bara till??

Av Caroline - 4 oktober 2012 21:37

hej nu sitter jag vid telefon försöker lära mig använda tandgentbordet på telefonen det är inte lätt och jag lyssnar på lugnade musik att försöka komma i andra tankar. men jag har lärt mig nu att om man har problem så ska man prata ut det med någon som man känner trygg med inte som jag gjort när jag hade allra svårast i skolan då   har  jag  inte  berättat för någon  under  två års tid för  alla sa att jag  ska  var stark men jag miss förstod det, då håll jag tyst om  det  och  visar  att ingen  ting  har  hänt... sen  här  man berättade  allt  för mamma  då mådde så dåligt minst en  månad  och kunde  nästan inte  äta  den  perioden. men  nu  vet  jag att ordet var stark betyder  att  om  man inte  mår  bra  eller har  ett  problem   så ska  man  berätta om det så fort som möjligt  men  det fortfarnade jätte  svårt att berätta  om hur  man  mår  eller  sina problem  för man  vill  visa  sig stark och  inte  visa  sina  känslor. men  jag  har  märkt nu om man  berättar  det att man mår mycket  bättre efter åt.. så svårt ändå för  jag  är en  person som  hjälper  de  andra  som mår inte  bra  först sen kommer jag.. alla  minnen  från allt om vad det som  har  hänt  i  skolan..jag svårt än dag att lita på de som är i min ålder och  samhället... prg av det som har hänt med  mig..

Presentation

semster

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

photo

resor

vardag

synpunkter för min blogg

0 besvarade frågor

naturen

Sverige/resor

fridtid


Ovido - Quiz & Flashcards